Terapia zajęciowa jest doskonałą formą rehabilitacji dla dzieci i dorosłych polegająca na angażowaniu pacjenta w różne formy aktywności z dziedziny zajęć psychoruchowych. Ćwiczenia oddziałują zarówno na sprawność fizyczną, samopoczucie psychiczne oraz rozwój intelektualny. Rodzaj terapii dobierany jest zgodnie z możliwościami i potrzebami pacjenta. W skład zajęć wchodzą nauka lub doskonalenie czynności samoobsługowych, poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz ćwiczenia motoryki małej. Aktywności wykonywane w ramach terapii zajęciowej poprawiają samopoczucie psychiczne oraz zwiększają poziom niezależności w czynnościach dnia codziennego.
Terapia zajęciowa jest doskonałą formą rehabilitacji dla dzieci i dorosłych, która za pomocą swoich metod działania wspomaga proces leczenia.
W skład tych zajęć wchodzą:
- nauka lub doskonalenie czynności samoobsługowych,
- poznawanie nowych technik prac artystycznych co wpływa na koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje wyobraźnię oraz wspomaga ćwiczenie małej
- motoryki,
- zabawa i edukacja.
Celem terapii jest:
- przywrócenie lub nauka czynności umożliwiających samodzielne
- funkcjonowanie,
- rozluźnienie mięśni i koncentracji psychiki,
- zmniejszenie napięcia stanów depresyjnych, lękowych,
- zwiększenie poczucia własnej wartości oraz rozszerzania kręgu zainteresowań.
Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej.


Wskazania:
- Zaburzenia motoryki małej i dużej (np. po udarach, w mózgowym porażeniu dziecięcym),
- Osłabiona koordynacja wzrokowo-ruchowa, problemy z samodzielnością,
- Demencja, choroby neurodegeneracyjne – trening funkcji codziennych,
- Spektrum autyzmu – nauka planowania, struktury dnia, aktywizacja,
- Rehabilitacja psychiatryczna – poprawa funkcjonowania społecznego i emocjonalnego,
- Osoby z niepełnosprawnością intelektualną – wsparcie w samodzielnym funkcjonowaniu,
- Pacjenci po urazach i operacjach – powrót do codziennych ról życiowych.
Przeciwwskazania:
- Stany ostre chorób psychicznych (np. epizod psychotyczny, ciężka depresja),
- Agresja, zachowania zagrażające bezpieczeństwu pacjenta i terapeuty,
- Skrajne zaburzenia poznawcze uniemożliwiające zrozumienie instrukcji (np. zaawansowana demencja).





